'94 Chevrolet Suburban K2500 6.5TD

 

FEM-laskennan tuloksia ohjaamosuojasta

3D-malli ohjaamosuojasta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pehmeät takaistuimet "kevyessä" kuorma-autossa

Vuoden 2003 alusta muuttuneen asetuksen myötä on mahdollista muutoskatsastaa kuvien mukaisesti N2-luokan kuorma-auto kuljettajan lisäksi 6 henkilölle käyttäen autoon alkuperäisesti kuuluvia takaistuimia turvavöineen. Kuvien auto on tuotu käytettynä USAsta. Muutoin noita alkuperäis istuimia (2 penkkiriviä) on vaikea saada. Oleellisen erilaista tässä nykyään on se, että istuimet sijaitsevat ohjaamossa -  kuljettajan vierellä ja takana. Tällöin istuimen rakenteen ei tarvitse olla tilapäisistuimen oloinen.

Aiemmin takaistuin oli mahdollista toteuttaa vain  tilapäisistuimena tavaratilassa, josta seurasi se, että kuljettajan takana piti olla tavaratilan etuseinä. Jos istuimet halusi "naama menosuuntaan", niin tarvittiin toinenkin väliseinä, sillä asetukset määräsivät, että tilapäisistuimia voi olla vain seinille saranoituina. Lisäksi istuin rakenteen enimmäis vahvuus oli 50 mm.

Tämän muutoskatsastuksen tuloksena oli noiden uusien istuinpaikkojen lisäksi merkintä rekisteriotteessa: "monikäyttöauto". Kolmas penkki rivi oli aiemmin irroitettuna noissa kuvissa, mutta nyt siitä löytyy kuva. Se on pikakiinnitettävää "salkku"-mallia, jos tarve runsaaseen henkilökuljetukseen tulee. Ideana oli katsastaa niin monelle henkilölle kuin mahdollista. Ohjaamohan saa olla 2,5m pitkä, ja kantavuudesta tulee jäädä vähintään puolet tavaratilaan, kun lasketaan henkilöt pois. Ohjaamo ja tavaratila tulee umpikorillisissa kuorma-autoissa erottaa toisistaan etupäädyllä/ohjaamosuojalla, jonka lujuudesta on omat vaatimuksensa, ja nuo tulee lujuuslaskelmin todistaa.

Copyright © 2003 - dslcat@mbnet.fi

Kävijöitä